Regels en wetgeving voor elektrische fietsen

Wetgeving en regels voor het gebruik van een elektrische fiets is erg belangrijk voor de verkeersveiligheid. Hoezo, zul je denken. Er is toch niets speciaals aan een beetje extra ondersteuning?

Helaas gebeuren er jaarlijks nog veel ongelukken waarbij de elektrische fiets betrokken is.

Dit kan aan de bestuurder, maar ook aan de fiets zelf of aan andere deelnemers van het verkeer liggen. Een elektrische fiets is geen normale trapfiets, maar ook geen snorfiets of brommer.

Daarom is het belangrijk om goed te documenteren welk gedrag er van dit vervoermiddel verwacht wordt.

Welke wetgeving geldt voor mijn elektrische fiets?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je weten welk type elektrische fiets je hebt. De typen worden hierbij bepaald door de maximum snelheid en vermogen aan Watt die aan de fiets toegekend is.

Wanneer je fiets meer vermogen heeft en zich sneller voortbeweegt, gelden strengere regels dan bij relatief simpele, langzamere fietsen.

Wet- en regelgeving voor de standaard Pedelec

Voor het standaard type elektrische fiets, gelden vrij soepele regels. De fiets wordt als regulier onderdeel van het verkeer gezien, zoals een fiets zonder ondersteuning dat ook is.

Deze fiets bezit dan ook een begrenzing van 25 km/u, wat betekent dat de trapondersteuning vanaf dit punt zal vervallen. Hierdoor zal de fiets niet nog meer versnellen door de gegeven ondersteuning.

Deze fiets bezit hiernaast een maximum vermogen van 250 Watt.

Daarom dient men bij gebruik het aangegeven fietspad te volgen en niet op stoepen of autowegen te fietsen. De fiets hoeft geen aangepast kenteken. Ook is er geen extra verzekering nodig, zoals bij een auto, scooter of brommer het geval is.

Hiernaast geldt geen minimumleeftijd voor (openbaar) gebruik van de fiets en hoef je geen (aangepast) rijbewijs te bezitten voor je hiermee op pad mag.

Wet- en regelgeving voor de snelle Pedelec

Naast de standaard elektrische fiets hebben we de snellere, meer ondersteunde versie. Deze wordt ook wel de snelle of ‘speed’ pedelec genoemd.

En dat is niet voor niks!

Deze fiets heeft een maximaal vermogen van tussen de 250 en 4000 Watt (4 kW). Dit kan dus sterk verschillen. Maar hoe meer Watt, hoe meer vermogen en hoe meer snelheid.

Daarom is de snelle Pedelec een apart type. Op deze fiets treedt pas begrenzing van de trapondersteuning op bij een snelheid van 45 km/u.

Verkijk je hier niet op, met een fiets is dit behoorlijk snel.

Gelukkig is de fiets erop gebouwd, waardoor dit geen problemen geeft. Maar hierdoor moet het verkeer op andere wijze rekening gaan houden met dit voertuig.

Daarom is bepaald dat men sinds 1 januari 2017 voor dit type elektrische fiets een speciaal kenteken krijgt. Die van de bromfiets! Dit is een geel kenteken.

Hierdoor gelden dus andere regels voor het gebruik van deze fiets. In feite, word je behandeld alsof je een bromfietsbestuurder bent.

Dit betekent dat een helm dragen verplicht is. Je mag echter zelf bepalen of je hiervoor een bromfietshelm of speciale Pedelec-helm wilt aanschaffen.

Hiernaast heb je voor het deelnemen aan het verkeer een speciaal rijbewijs nodig, het AM rijbewijs genaamd.

Het rijbewijs mag je pas halen wanneer je 16e verjaardag gepasseerd is. Dit geldt dus ook voor het gebruik van een snelle Pedelec.

Maar naast een geel kenteken, moet de fiets aan nog een veiligheidsmaatregel voldoen. Je moet namelijk een achteruitkijkspiegel hebben. Hierdoor kan je bijvoorbeeld voor een inhaalmanoeuvre beter je omgeving controleren.

En achterstevoren hangen op een fiets die 45 km/u gaat, is sowieso geen goed plan. Je bent sneller bij weggebruikers die zich langzamer voortbewegen dan jij. En het draaien van je lichaam kan de fiets uit balans brengen.

Dit brengt verhoogd risico op ongelukken met zich mee.

Voor deze ongelukken dien je speciaal verzekerd te zijn, vooral wanneer hier andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn. Net als bij de auto, brommer en scooter is hier een speciale verzekering voor.

Dit noemen we de WA-verzekering.

Je kunt verschillende verzekeringen nemen voor je deelname aan het verkeer. Een minimum eis is de WA-verzekering, waarbij schade die jij een ander toebrengt vergoed wordt door de verzekeraar.

Hiervoor betaal je een maandelijkse premie.

Je kunt je echter ook verzekeren voor je eigen schade bij een ongeval, of voor speciale situaties. Lees altijd goed de voorwaarden, zodat je bij schade niet alsnog voor verrassingen komt te staan.

Snelheidsregels voor een speed Pedelec

Met een normale fiets dien je het fietspad te gebruiken, met een auto de autoweg. Voor zover niets nieuws onder de zon.

Maar bij het gebruik van een brommer, scooter of snelle elektrische fiets gelden minder rechtlijnige regels. Daarom zijn de volgende richtlijnen opgesteld.

  1. Rijd je binnen de bebouwde kom? Dan mag je maximaal 30 km/u gaan op het fietspad.
  2. Rijd je buiten de bebouwde kom? Dan is de toegestane maximumsnelheid op het fietspad 40 km/u.
  3. Van de rijbaan mag je alleen gebruikmaken als je harder gaat dan de toegestane snelheid op de fietspaden.

Let erop, dat je op de rijbaan te maken krijgt met verkeer dat veel harder kan rijden dan jij. Vaak zijn de voertuigen ook groter en weten ze niet altijd hoe ze goed rekening kunnen houden met zo’n snelle fiets.

Zorg daarom goed voor je eigen veiligheid. Houd daarnaast extra goed rekening met langzamere verkeersgebruikers. Doordat de snelle Pedelec zich harder voortbeweegt, hebben anderen minder reactietijd om op jouw plannen te anticiperen.

< Terug naar Home