Middenmotor bij elektrische fiets: voordelen & nadelen

middenmotor

Je ziet jezelf al gaan op je nieuwe elektrische fiets. Lekker vlot naar je werk, een stevige fietsvakantie en ontspannen rollen door groene heuvels en dalen.

De sterke motor brengt je overal heen. Toch?

Elke motor heeft zo z’n eigenschappen. De één is gebouwd voor meer ondersteuning, de ander voor design of fietsbeleving. Welke motors kennen we eigenlijk?

Type motors bij een elektrische fiets

Bij een elektrische fiets kennen we drie type aandrijving: de voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor. Elke elektrische fiets heeft één van deze typen.

De motor registreert wanneer de trappers gaan draaien en start hierbij met ondersteuning geven. Hoeveel ondersteuning je wilt hebben, kan geregeld worden via een handig te bedienen display.

Soms kun je deze wensen ook instellen op de accu van de fiets.

De naam van de motor geeft aan op welk gedeelte van de fiets deze geplaatst is. Deze locaties brengen voor- en nadelen met zich mee.

Zo heeft de voorwielmotor minder onderhoud nodig en is stiller dan de andere twee typen. Maar helaas kent deze ook nadelen. Zo geeft hij minder sterke trapondersteuning, ligt het stuur veel zwaarder in de hand en heb je een groter risico om te slippen.

De achterwielmotor is krachtig en dus goed voor heuvelachtige gebieden. Hij is stil en doordat het gewicht op de achterhand van de fiets zit, stuur je vrij gemakkelijk. Helaas slijt dit type sneller dan een voorwielmotor en is een dichte kettingkast niet mogelijk.

Daarom is de middenmotor veruit het populairst. Wat is dit voor type? En wat maakt hem zo geliefd?

Wat is een middenmotor?

De naam zegt het al. Een middenmotor is het type aandrijving wat in het midden van de elektrische fiets geplaatst is. Deze zit onderaan bij de as tussen de twee trappers, de trapas genaamd.

Hier zijn de pedalen aan de fiets bevestigd, waardoor je een centrale voortstuwing krijgt.

Waarom kiest Nederlands massaal voor dit type?

Voordelen van een middenmotor op een elektrische fiets

De middenmotor is veruit de populairste aandrijving. Hieronder zetten we de voordelen van dit type voor je op een rijtje.

1. Natuurlijk fietsgevoel

De motor levert de trapondersteuning op centrale wijze. Dit is anders dan bij een voor- of achterwielmotor. Bij deze twee typen krijg je soms een duwend of juist trekkend gevoel, tijdens het ‘zetje’ vanuit de motor.

Maar door de middenmotor blijft je fiets heerlijk stabiel. Zo voelt het fietsen veel natuurlijker aan.

Het verdelen van de ondersteuning wordt bij deze motor erg precies uitgevoerd. Daardoor rijd je gemakkelijker uit stilstand weg, ook wanneer je veel bagage hebt.

2. Gewichtsverdeling

Door de plaatsing van de motor zit het zwaartepunt in het midden van de fiets. Dit betekent dat de fiets gemakkelijker op te tillen is. Door het centrale gewicht kiept hij namelijk niet uitgesproken naar voren of achteren.

Ook heb je tijdens het fietsen nauwelijks last van het gewicht. Je zit er namelijk vlak boven! Zo stuur je gewoon met je lichaamsgewicht en volgt de fiets zonder morren.

3. Keuzevrijheid bij versnellingen

Bij een middenmotor is het mogelijk om zowel naafversnellingen als derailleurversnellingen te kiezen. Het is fijn om te weten dat deze keuze bij jou ligt. Want je weet zelf toch het beste, wat je met de fiets wilt gaan uitspoken.

Een derailleur versnelling geeft perfecte mogelijkheden op steil en heuvelachtig terrein. Hij kan namelijk wel 27 verschillende standen hebben! Helaas heeft deze alleskunner wel veel onderhoud nodig.

Een naafversnelling is echter (relatief) onderhoudsvrij en biedt vaak zo’n 7 à 8 standen.

4. Onderhoudsmogelijkheden

Moet er onderhoud uitgevoerd worden aan de fiets? Dan zit de motor bij de trapas doorgaans niet in de weg. Scheelt heel veel tijd en frustratie!

Toch kent de middenmotor ook wat punten waar we minder enthousiast van worden.

Nadelen van een middenmotor op een elektrische fiets

De middenmotor kent veel voordelen en is dan ook met recht zo geliefd. Toch zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden.

1. Prijs

De middenmotor is doorgaans prijziger dan een achter- of voorwielmotor.

2. Instap

Voor sommige fietsliefhebbers is het belangrijk om een lage instap te hebben. Dit voorkomt valpartijen en andere narigheid.

Maar met een middenmotor is dit helaas niet mogelijk. Door de locatie bij de trapas, is er gewoonweg geen ruimte aan de onderzijde van de fiets voor een lage instap.

3. Geluid

Vroeger was de middenmotor een stuk luider dan de andere twee typen. Gelukkig hebben fabrikanten hier de laatste jaren aandacht aan besteed en komt het metaalachtige ratelen amper meer voor.

4. Slijtage

De middenmotor is duurzamer dan de voorwielmotor. Maar een nadeel is, dat deze sneller slijt dan een achterwielmotor. Hierdoor heeft hij meer onderhoud nodig.

Bij de aankoop van een elektrische fiets zijn dit belangrijke punten, om in je afweging mee te nemen.

< Terug naar Home