Waarom e-bikes (elektrisch fietsen) geweldig zijn

elektrische fiets in Schoorlse duinen

De verkoop van batterij- aangedreven fietsen is nog nooit zo hoog geweest. Lees hier waarom iedereen verliefd wordt op e-bikes… en jij waarschijnlijk ook!

De e-bike ofwel elektrische fiets is een daverend succes. Verkoopcijfers uit 2017 onthullen dat 31% van de aangekochte fietsen een e-bike betrof. Dat zijn zo’n 294.000 fietsen!

In 2018 hebben we in Nederland ongeveer 1,9 miljoen e-bikes in onze schuren staan. En het aantal blijft maar stijgen…

Toch zien sommige mensen deze opkomst als een bedreiging van de normale, batterijloze fiets. Belanden deze nu in grote getale op de schroothoop?

Gelukkig is de elektrische fiets er niet om ons fitte leven af te pakken. Deze uitvinding komt je conditie juist ten goede.

Hoe?

Lees hier alles wat je wilt weten en meer over deze tweewielige, elektrische revolutie.

1. E-Bikes maken het trappen gemakkelijker

Over het algemeen zijn e-bikes gewone fietsen, maar met een batterij-gedreven trapondersteuning. Dit wordt ook wel ‘pedal assist’ genoemd. Wanneer je op de fiets springt en op de pedalen trapt, wordt een kleine motor ingeschakeld die je een zetje geeft.

Zo rol je met overvolle fietstassen moeiteloos over heuvels en verken je uitdagend, ruig terrein zonder je beenspieren een burn-out te bezorgen.

“Deze e-bikes heten eigenlijk ‘Pedelecs’ (Pedel Electric Cycle) en voelen grotendeels aan als een gewone fiets… maar dan beter”, zegt Floor Krul, eigenaar van Fietsenwinkel Schoorl. “Je beheerst de snelheid met je voeten, net als op een gewone fiets. Het verschil is, dat het trappen een krachtig gevoel geeft en je gemakkelijker versnelt.”

De echte e-bike is een fiets met een simpele motor, waarbij geen verbinding tussen de pedalen en de aandrijving wordt gemaakt. Hierbij ga je dus altijd vooruit, ook zonder te trappen.

Deze e-bike wordt dan ook niet vaak voor de algemene fietssensatie gebruikt. Het is dan ook meer te vergelijken met een snorfiets.

“Het interessante is, dat mensen zonder fietservaring vaak eerst een e-bike aanschaffen. Maar bij hun volgende aankoop gaan ze toch overstag voor de trapondersteuning van de Pedelec”, zegt Floor.

2. Ze gaan best snel… tot op zekere hoogte

Hoe harder je trapt, hoe harder het zetje is dat je krijgt van de motor. Zo ga je steeds sneller, maar gelukkig zit hier een maximum aan. E-bikes brengen je in een rap tempo van hot naar her, maar het zijn geen motoren.

Je zult daarom niet met 80 km/u over de weg razen. De motor is namelijk zo afgesteld, dat deze bij 30 tot 45 km/u stopt met aandrijving. Welke snelheid dit precies is, hangt af van het type e-bike.

Je bent met een e-bike dus sneller op je plaats van bestemming, maar kunt onderweg ook nog van de omgeving genieten.

Hiernaast kun je instellen hoeveel trapondersteuning je wilt hebben. De meeste elektrische fietsen hebben hier een apparaatje voor op het stuur. Met een eenvoudig plus (+) en min (-) menu kun je de stand van eco (zeer laag), naar laag, hoog of zelfs ‘turbo’ zetten.

3. Je gaat meer fietsen… zelfs als je dit al veel deed

Een e-bike kan het aantal fietsritjes dat je per week maak behoorlijk verhogen. Althans, dat blijkt uit onderzoek bij een groot aantal eigenaren van een elektrische fiets.

Ongeveer de helft van de eigenaren geeft aan wekelijks of dagelijks te fietsen vóór de aanschaf van de e-bike. Na de aanschaf is dit percentage echter verhoogd naar een verbluffende 90%!

Het klinkt logisch. Zelfs als je een geweldige conditie hebt, ken je mindere dagen. Spierpijn, een verkoudheidje, slecht geslapen. Dan zit je niet te wachten om met je bagage de heuvel op te zwoegen.

Maar met een e-bike kun je ervoor kiezen om een heerlijk ritje te maken en je lijf toch te ontzien. Je gaat ook sneller, wat een ritje aantrekkelijker maakt wanneer je maar beperkte reistijd hebt.

Voor mensen die niet vaak fietsen, opent de e-bike een geheel nieuwe wereld aan mogelijkheden. Deze fietsers hebben misschien op een gewone fiets niet de conditie om een rit van 10 of 15 kilometer te maken. Maar met een e-bike kan dit gemakkelijk, en kies je zelf de mate van ondersteuning.

Zo is de e-bike een fijne mogelijkheid om conditie en zelfvertrouwen op te bouwen. Het onderzoek bij e-bike eigenaren gaf zelfs aan dat 94% van de mensen die vóór de aankoop nooit fietsten, na de aankoop dagelijks op hun tweewieler sprongen.

4. Er zijn e-bikes voor elke gelegenheid

elektrische fiets in Schoorlse duinen 2

Wat je ook wilt ondernemen, er bestaat een type e-bike voor. Ben je bijvoorbeeld niet van plan verre reizen te maken met je elektrische fiets? Dan kun je toch ineens vallen voor een sterke, comfortabele uitvoering die jou plus 180 kilo bagage met 25 km/u naar je vakantiebestemming rolt.

Echt waar!

E-bikes komen namelijk voor in alle soorten en maten. Je hebt recreatieve fietsen, reisfietsen (‘commuters’), cargofietsen (voor zware vrachten), maar ook de zogenoemde Fatbikes (met hele dikke banden), Hardtail mountainbikes (zonder vering) en full suspension mountainbikes (met vering).

En vervolgens heb je natuurlijk damesfietsen, herenfietsen, voorwielmotors, achterwielmotors, middenmotors, verschillende framematen, versnellingen en ga zo maar door.

5. E-bikes zijn zoveel beter dan de auto voor je dagelijkse ritjes

In deze stelling kan elke fietsliefhebber zich wel vinden. “Men koopt vaak een elektrische fiets om het aantal autoritten per dag te verkleinen”, zegt Floor. Uit onderzoek vanuit de Verenigde Staten blijkt dan ook, dat bijna 30 procent van de eigenaren van een elektrische fiets juist om deze reden tot aankoop overgingen.

Vaak wordt aangegeven dat men rekening wil houden met het milieu, maar ook af wil van files, parkeerproblemen en lekker in de buitenlucht wil zijn. En dat, terwijl je toch je boodschappen en kinderen veilig wilt vervoeren.

Nog een voordeel bij een elektrische fiets is, dat je geen uitgebreid opfrismoment nodig hebt na een ritje. Je haar zit misschien wat wild, maar je hebt geen enorme zweetplekken gecreëerd tijdens die pittige heuvel op je route!

Veel van de dagelijkse autoritten die we maken, zijn korter dan 15 kilometer. Op een e-bike is dit een fluitje van een cent. Met een goede fietstas en opgeladen accu, ben je dus heel gemakkelijk heen en weer.

6. Je krijgt beweging en het trappen is goed voor je gezondheid

Natuurlijk doen e-bikes een deel van het werk voor je. In sommige gevallen een groot deel. Maar toch geldt het als sporten, vooral voor mensen die anders helemaal niets doen.

De Universiteit van Colorado onderzocht 20 mannen en vrouwen zonder dagelijkse sportactiviteiten. Wanneer zij drie keer per week 40 minuten lang op een e-bike fietsten, verbeterde hun bloedsuikerspiegel en cardiovasculaire gezondheid (hart- en vaatstelsel) binnen een maand.

“Veel mensen die niet fit genoeg zijn voor lange tochten op een gewone fiets, hebben baat bij een e-bike”. Op een elektrische fiets houden deze mensen het langer vol, waardoor ze toch een goede vorm van beweging krijgen”, zegt Floor.

Een ritje met de e-bike kan wat betreft inspanning en calorieverbruik vergeleken worden met een lekkere wandeling. Ook wordt door de gegeven ondersteuning eerder de fiets gepakt, waardoor men toch beweegt en in de buitenlucht is.

7. De batterijen worden steeds beter

We geven het toe. De accu van de elektrische fiets is (was) één van de grootste ergernissen tot nu toe. Niet alleen moet deze regelmatig opgeladen worden, maar ook de levensduur en actieradius (fietsafstand) laten hierdoor wel eens wat te wensen over.

Gelukkig heeft de technologie niet stil gezeten. We zien aan alle kanten verbeteringen optreden. Zo kun je met een moderne batterij zo’n 50 tot 150 kilometer uit de voeten, voordat er weer geladen moet worden.

En puntje bij paaltje, is dat best ver!

Hoeveel kilometer je kunt fietsen met een opgeladen batterij, hangt af van twee factoren. De eerste is de capaciteit van de accu, dus hoeveel elektrische energie er opgeslagen kan worden. Ten tweede is belangrijk hoeveel kracht de motor moet leveren tijdens de rit.

Race je de hele dag rond op standje turbo? Dan is de accu natuurlijk eerder leeg dan wanneer je de eco-stand gebruikt.

We verwachten echter dat de batterijen met de tijd steeds beter zullen worden. Zowel in capaciteit, als in levensduur en zelfs draaggewicht.

8. Toegang tot moutainbike routes wordt steeds beter

Aan de mountainbike kant van de sport, levert een e-bike echter nogal wat controversie op. De één is voor het gebruik van elektrische fietsen op de routes, ook wel trails genoemd. Maar de ander is juist fel tegen.

Ga je met je mountainbike een speciaal ingerichte route op? Zoek dan van tevoren op of rijden met een e-bike hier toegestaan is. Vaak valt hier op Internet informatie over te vinden. Anders kun je altijd informeren bij de beheerder van een gebied.

Gelukkig voor de e-bike liefhebbers, worden de fietsen op steeds meer plekken toegestaan. Dit geldt echter alleen voor fietsen die een snelheidslimiet, ofwel begrenzing op de motor hebben bij ongeveer 30 km/u.

Er komen steeds meer elektrische mountainbikes op de markt, zowel in merken als in types. Naast de recreatieve fiets, zal zijn sportieve neef dus ook steeds vertrouwder worden in het straatbeeld.

Mogelijk zal over een paar jaar deze mountainbike dus veel meer geaccepteerd worden, wanneer bijvoorbeeld blijkt dat er weinig tot geen problemen mee ontstaan op de routes.

Een aanzienlijk deel van de mountainbikers is boven de pensioenleeftijd en is nog altijd zeer betrokken bij ‘hun’ sport en routes. De e-bike geeft ook deze liefhebbers de optie om door te gaan, waar het gebruik van een reguliere fiets fysiek te zwaar zal worden.

9. E-bikes zijn niet goedkoop, maar ze kunnen je belangrijke kosten besparen

Schaf je een goedkope e-bike aan, dan heb je meestal een kat in de zak. Een goede elektrische fiets kost nu eenmaal geld. Het grootste deel van deze investering gaat in de accu zitten.

Maar zoals bij de meeste eigenaren van een elektrische fiets, zal na aanschaf de auto vaker in de garage blijven staan. Hierdoor heb je kans op minder onderhoudskosten voor je vierwieler en niet te vergeten: tankgeld!

De prijs voor benzine en diesel wordt de afgelopen jaren steeds hoger. Het algemene geluid is, dat dit alleen maar meer zal worden. Het wordt dus tijd voor een alternatief!

De prijs van een goede e-bike varieert nogal. Dit heeft te maken met het merk, type en natuurlijk jouw persoonlijke wensen.

De aanschafprijs van een nieuwe fiets start vaak op ongeveer €1000,-. Voor minder dan deze startprijs wordt vaak negatief advies gegeven, wat vaak met de kwaliteit en (eventuele) garantie te maken heeft.

Een prima kwaliteit fiets (nieuw) start vanaf zo’n €1500,-. Tweedehands fietsen zijn echter wel onder de €1000,- verkrijgbaar, laat hier echter altijd de accu van testen door een specialist.

Hiernaast is het aan te raden voor de gevestigde, grotere merken te kiezen. Zij hebben nu eenmaal meer te investeren in onderzoek, verbetering van het product, garantie en service.

10. Ze zijn echter wel forser dan je reguliere stadsfiets

Veel fietsliefhebbers pakken hun fiets even goed bij het stuur, wanneer ze op zoek zijn naar een nieuw model. Hoe voelt hij aan in de hand? En hoe zwaar ligt het geheel op de weg?

Bij dit laatste kan de e-bike je nog wel eens verrassen. Even de fiets optillen, is namelijk niet zo gemakkelijk gedaan. Een elektrische fiets weegt al snel 22 tot 30 kilo, wat veel mensen niet zonder scrupules van de grond krijgen.

Zeker als je het geheel niet gemakkelijk vast kunt pakken.

De accu, de motor, het grote frame en de eventuele extra onderdelen geven het geheel aardig wat kilootjes. Gelukkig worden de fietsen door de moderne techniek steeds handzamer, ondanks hun gewicht.

Uiteraard voel je hier tijdens het fietsen niets van, wanneer de trapondersteuning aan gaat. Zelfs in een lage stand zal de zwaarte van de fiets je niet in de weg zitten. Zonder aandrijving, is het trappen echter een flinke kluif.

Iets om in je achterhoofd te houden, wanneer je op het randje van je batterijleven zit.

Ook het optillen van de fiets, bijvoorbeeld in het fietsenrek, op de fietsendrager of in je schuur, kost gewoon meer moeite. Zorg dus voor een handige stallingsplek en vraag anders even iemand om hulp.

11. E-bikes zijn de toekomst van ons transport

We hebben het natuurlijk al gehad over de hoge kosten van een auto. Maar ook punten zoals parkeerproblemen en het milieu komen steeds vaker op tafel te liggen. Is hier geen alternatief voor?

Om kosten, ergernis en het milieu te sparen kiest Nederland daarom al een aantal jaar massaal voor de elektrische fiets.

En veel bedrijven pikken dit op. Daarom is de markt ontzettend gegroeid en zijn er talloze bedrijven die zich bezig houden met het ontwikkelen van betere e-bikes.

Men houdt zich bezig met het oplossen van grote problemen binnen onze infrastructuur, zoals files. Ook hier komt het nut van de e-bike voorbij.

12. Bijzonder: je kunt er binnenkort mee racen

Dit heeft niets meer te maken met je dagelijkse boodschappenrondje of het forenzen naar je werk . Met de populariteit van de elektrische fiets zijn allerlei wensen ontstaan. Ook de vraag naar snelheid!

Daarom heeft de Europese Fiets Unie (Union Européenne de Cyclisme, UEC) aangekondigd dat er een race circuit komt speciaal voor e-bikes.

Spannend!

13. Op een e-bike fietsen zonder glimlach is onmogelijk

De wind door je haar, geen heuvel te hoog en geen brug te ver. En dat allemaal, zonder vervelende zweetplekken en spierpijn de volgende dag.

En dat zetje van de motor, geef eens toe? Riep jij ook niet stiekem “Whiee”, toen je vooruit stoof?

Vast wel!

< Terug naar Home